AkupunkturHistorik

Traditionell Kinesisk medicin TKM är den ursprungliga läkekonsten från Kina, TKM har sitt ursprung för ca 5000 år sedan. Inom TKM så ingår akupunkturen och örtmedicin bland annat Jag jobbar med akupunktur och ingen örtmedicin.

Beskrivning

Akupunktur är en behandlingsform där man med nålar, tryck på punkterna, massage som stimulerar dessa punkter som finns på kroppen för att påverka inre organ, musklerna och lederna att självläka.

Inom akupunkturen så pratar man inte om blodcirkulation eller nerver som vi gör. Utan istället kallas det för Qi = energi och denna Qi cirkulerar i kroppen i meridianer, längs dessa meridianer så finns det punkter som påverkar vår kropp på olika sätt. I en meridian ingår både blodcirkulation och nerver som cirkulerar i ett område där meridianen rör sig över.

Det finns 14 meridianer som cirkulerar runt om i kroppen och kopplar ihop den. Med dessa nålar så kan man antingen öka mängden Qi t.ex eller minska den, alltså det ger mer cirkulation eller minskad cirkulation i framförallt det området. Inom TKM i Kina så behandlas allt möjligt, så som matsmältningsproblem, allergier, eksem, smärtor, illamående, svullna leder, sömnsvårigheter, stress. Men den västerländska akupunkturen är inriktad mot smärtbehandling och få bort inflammationer.

Sättet att diagnosticera enligt TKM är helt olikt det vi gör inom vården i västvärlden. De utgår från pulsen som man känner på och den visar hur tillståndet i kroppen är, tungan ingår också i diagnostiken och även utfrågning, som vi även gör här. Alltså man ställer frågor för att få reda på vad patienten söker för.

Vad är akupunktur bra för?

• Ökad cirkulation
  • Smärtlindring
  • Ta bort svullnad
  • Minska inflammation

Behandlar även barn

Barn behöver också få hjälp med rygg och hållning. Småbarn med kolik har oftast låsningar alltså felställningar i ryggraden.

Öppettider

Måndag och onsdag 8.30-15.00